Repertoire

 

Oude muziek

 
De eerste jaren van haar concertcarrière legde zij zich vooral toe op het repertoire voor klavecimbel vanaf de Renaissance tot en met de Vroeg-Klassieke periode. Naast de Franse, Italiaanse en Engelse school gaat haar aandacht in het bijzonder uit naar onze Vlaamse componisten. Uiteraard staat ook het werk van J. S. Bach regelmatig op haar programma. Zij brengt deze muziek zowel solo als in kamermuziekverband. Haar interpretatie en haar technische beheersing van het instrument werden door de leidende muziekpers met groot enthousiasme ontvangen:  
"Voor mij groeide deze onbekende soliste al spelend uit tot een echt karakter: zij speelt uiterst retorisch, in een onafgebroken stuwend ritme. Zij heeft een perfekte technische beheersing van het klavier. Haar vingers bereiken met een minimum aan beweging de grootste snelheid, diversiteit in aanslag, in frasering ..." De Standaard, 24/01/93
"Haar interpretatie was verrassend tot de laatste noot, verveling kwam nooit aan bod ..." De Gentenaar, 22/11/94
"Cette élégante jeune femme, formée au Conservatoire d'Anvers, est aparue pour la première fois aux Concerts de Midi, ou un public attentif a pu apprécier son talent et ses interprétations vivantes d'un répertoir qu'on pensait appartenir au passé et au musée. Christine Wauters joua sur un très bel instrument, copie d'un clavecin français, dont la sonorité franche et pleine n'avait rien de grêle ni de ferrailleur, comme c'est souvent le cas ... Elle joua toutes ces pages avec aissance, dans un jeu très articulé, riche de contrastes, de coloris adroits obtenus des
manuels ..."
La Semaine, 24/11/2000

hedendaagse muziek

 
De laatste jaren gaat haar voorkeur zeker even veel uit naar de muziek van onze tijd. Het instrument werd hiervoor aangepast en haar eerste belangrijke stap in deze richting was de vertolking van Litanie V van Karel Goeyvaerts voor klavecimbel en tape. Deze CD werd trouwens in zijn geheel door de Vlaamse regering bekroond met het prestigieuze label "Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen". Ondertussen heeft zij reeds vele creaties op haar naam staan o.a. in Ars Musica, de Gele Zaal, de Ijsbreker (Nederland), November Music, Tanzforum Köln en werd zij uitgenodigd op het internationale festival voor hedendaagse muziek 'Musica Nova', in München. Reeds enkele werken zijn in opdracht van haar gecomponeerd.  
"De Litanie V moet aan het werk van elke serieuze klavecinist worden toegevoegd ...Christine Wauters bracht dit werk virtuoos, akkuraat, trefzeker en energiek. Ook de componist toonde duidelijk zijn appreciatie." De Standaard, 24/01/1993
"Opvallend is de zuivere uitvoering van de technisch veeleisende, magistrale Litanie 5 voor klavecimbel en tape door Christine Wauters ..." De Standaard, 14/03/1995
Er waren deze avond twee Nederlandse premières te beluisteren. Het klavecimbelconcert uit 1931 van Hugo Distler en een recente compositie van de in Letland geboren en getogen Ondra Rise. In beide gevallen frisse, vitale muziek, waarbiij het werk van de Letse componiste, volgens het programmablad gespecialiseerd in elektro-akoestische muziek, verrassend toegankelijk bleek. Klaveciniste Christine Wauters was de energieke, gedreven spil in Distlers concerto. Zij bespeelde een bijzonder fraaie kopie van een achttiende-eeuws instrument ..." PZC, 21/11/05